Genk Loopt

6de editie - 6 mei 2018

Tip van een ZOL-arts: ‘Luister naar je lichaam’

Editie: 
2018

Iedereen kan hardlopen. Hardlopen is gezond, leuk en ontspannend. Belangrijk hierbij is om dit verantwoord te doen, zodat je zoveel mogelijk van het hardlopen kan genieten!
Prof. dr. Johan Bellemans, orthopedisch chirurg in het ZOL en gespecialiseerd in sportletsels geeft twee tips om blessures te vermijden bij de training.

“Het is belangrijk om je loopafstand telkens maar met 10 procent te verhogen per week.”
De grootste fout die veel beginnende lopers maken is dat ze zich niet houden aan een trainingsschema met een gezonde opbouw voor langere termijn. Om op een verantwoorde manier te geraken naar het gewenste aantal kilometers zou je niet meer dan 10 procent per week mogen toevoegen aan je loopafstand.

Vanaf een stijging van 30% van je loopvolume kom je in de risicozone en bestaat de kans op blessures. Als je begint met een doel van minder dan tien kilometer, kun je wel meer dan 10 procent per week toevoegen tot je dichtbij je gebruikelijke trainingsbelasting bent.

Een tweede belangrijke aspect bij de voorbereidingen is om klachten tijdens de voorbereidingsfase zeker niet te negeren. Zijn er klachten, die kunnen wijzen op een blessure dan moet het trainingsschema terug worden afgebouwd. Doe je dit niet, dan zal dit vaak leiden tot loopletsels.
Forceer vooral niet als je jou na afloop van de sessie vermoeid voelt. Het is net dan dat je blessures dreigt op te lopen. Let bovendien goed op jouw hartslag. Hebt je moeite om te ademen dan neem je beter gas terug.